
Építőipari és OTR gumiabroncsok TRA kódjai és a különbség közöttük
Építőipari és OTR gumiabroncsok TRA kódjai és a különbség közöttük.
Építőipari és bányagép gumiabroncsok kiválasztásakor valószínűleg találkozott már a TRA-kódok kifejezéssel. Ezeket a kódokat a Tire and Rim Association (TRA) hozta létre, hogy a különböző típusú terepjáró (OTR) gumiabroncsokat a felhasználásuk, kialakításuk és képességeik alapján osztályozzák. Ezen kódok megértése segít kiválasztani a megfelelő gumiabroncsot az adott munkához, legyen szó nehézgépekről, bányászatról vagy építőiparról.
Mik azok a TRA kódok?
A TRA kódok kategóriákba sorolhatók, amelyek jelzik a gumiabroncs rendeltetését, például az E földmunkagépeket, a G földgyalukat, az L rakodógépeket és az IND az ipari gépeket jelöli. Minden betűt egy szám követ, amely a gumiabroncs futófelület-mintázatát mutatja. Például az E3 egy földmunkagép abroncs általános célú futófelülettel, az L5 pedig egy rakodógép abroncs extra mély futófelülettel, amely jobb tapadást biztosít nehéz körülmények között.
Ez a rendszer megkönnyíti az adott felszereléshez vagy terepviszonyokhoz illő gumiabroncsok beazonosítását.
Főbb különbségek az építőipari gumiabroncsokban
- Alkalmazásspecifikus kialakítás: A TRA kód első betűje az építőgép típusát jelöli. Például a rakodógép-abroncsokat (L) a nehéz teher szállításához szükséges stabilitásra és tartósságra tervezték, míg a földmunkagép-abroncsokat (E) puhább talajon történő anyagok szállítására tervezték.
- Futófelület mintázata: A TRA kód második betűje a gumiabroncs futófelület mintázatát jelöli. A futófelület mintázata befolyásolja a gumiabroncs tapadását és teljesítményét különböző terepeken. Például az S a sima, a T a tapadást, az R pedig a sziklás talajt jelenti.
- Futófelület mélysége: A magasabb számmal, például az E4-es vagy L5-ös gumiabroncsok mélyebb futófelülettel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy tovább bírják nehéz körülmények között, például sziklás vagy sáros terepen. A mélyebb futófelület azonban durvábbá teheti a gumiabroncs futását.
A 2/3 a futófelület 100%-os mélységét jelenti.
A 4 a futófelület 150%-os mélységét jelenti.
Az 5 a futófelület 250%-os mélységét jelenti. - Csillagos besorolás: Néhány OTR gumiabroncs csillagbesorolással is rendelkezik. Ez azt jelzi, hogy egy adott nyomáson mennyi súlyt bír el az abroncs. Minél magasabb a csillagbesorolás, annál nagyobb súlyt bír el az abroncs.
Összefoglalva, a megfelelő TRA-kóddal rendelkező gumiabroncs kiválasztása jobb teljesítményt és hosszabb élettartamot biztosít építőipari berendezései számára. Ezen különbségek megértése segít elkerülni a meghibásodásokat, javítja a biztonságot és növeli a hatékonyságot.
Járművek | TRA kód | |
Rakodógép és dózer | Homlokrakodók, Buldózerek![]() |
L-2 |
L-3 | ||
L-4 | ||
L-5 | ||
L-5S | ||
Földmunkagép,szkréperek (kaparó), csuklós és merev dömperek | Dömperek, kaparók![]() |
E-3 |
E-4 | ||
E-7 | ||
Földgyalu, gréder | Földgyaluk, gréderek![]() |
G-2 |
G-3 | ||
Úthenger | Úthenger![]() |
C-1 |
C-2 | ||
Ipari, targonca | Anyagmozgató gépek, targoncák![]() |
IND3 |
IND4 | ||
IND5 |
Végül, ha ezt egy másik betű követi, az elárul valamit a gumiabroncs mintázatáról:
A T a „Traction” (tapadás) rövidítése.
Ezeknek a gumiabroncsoknak meglehetősen nyitott mintázata van, ami nagyon jó tapadást biztosít.
Az R a „Rock” (szikla) rövidítése.
Ezeknek a gumiabroncsoknak zártabb mintázata van, ami azt jelenti, hogy kevesebb tapadást biztosítanak, de kevésbé érzékenyek a vágásokra.
Az S a „Smooth” (sima) rövidítése.
Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncsoknak nincs mintázatuk (más néven slick). Ezek a gumiabroncsok kevés vagy semmilyen tapadást nem biztosítanak, de nagyon ellenállóak a vágásokkal szemben.
Az E és L gumiabroncsok közötti különbségek
Az E és L gumiabroncsok eltérő terhelési/sebességindexszel rendelkeznek. Ezt érdemes figyelembe venni a választás során. Ezenkívül az L gumiabroncsok nem haladhatják meg a pl. 200 méteres ciklust, különben túl sok hő keletkezik, és túlmelegednek. Ezzel szemben az E gumiabroncsok gyakran hőállóak, és hatékonyabban kezelik a hőt.
Az OTR szegmens egyes gumiabroncsai E kóddal és L kóddal is rendelkeznek (pl. E3/L3). Ezeket „többcsillagos gumiabroncsoknak” is nevezik, és ideálisak rakodó- és szállítójárművekhez.
Ez azt jelenti, hogy a grédereknek saját speciális gumiabroncsaik vannak, de lehetnek E és L gumiabroncsok is.
Mikor érdemes az egyes futófelület-mélységeket használni?
Szállítási tevékenységek során E3 vagy E4 gumiabroncsokat választhat. E5 gumiabroncsok nem léteznek, mert ez a futófelület-mélység és a nagy sebesség sok hőt termelne, ami túl sok lenne az abroncs számára. Rakodási tevékenységek során L3, L4 és L5 gumiabroncsok közül választhat.
A gumiabroncsok használati területe határozza meg a használandó futófelület-mélységet. Például, ha bányában használ dömpert, az E4 mintázatot javasoljuk a fokozott védelem érdekében. Ha L gumiabroncsokat használ, de a ciklus túl hosszú egy L5 gumiabroncshoz, akkor L4 gumiabroncsot kell használnia, így hosszabb ciklus lehetséges, mert a nagyobb mintamélység miatt több hő keletkezne.
A felület is fontos szerepet játszik a választott gumiabroncs típusában. Például a 100%-os futófelület-mélységű és tapadási mintázatú gumiabroncsokat homokos és aszfaltfelületeken használják. Ha azonban a felület agresszívabb (köves/sziklás), az emberek gyakran a 150%-os vagy 250%-os futófelületű és zártabb mintázatú gumiabroncsokat részesítik előnyben.
A 4 különböző alapmintáról:
Különböző területspecifikus mintázatok állnak rendelkezésre. Ezeket a mintázatokat úgy tervezték, hogy hatékony tapadást és terepkompatibilitást (flotációt) biztosítsanak, és ellenálljanak a sérüléseknek, vágásoknak, hőnek és kopásnak. Az OTR gumiabroncsoknak négy alapvető mintázata van.
Tapadási mintázat
A tapadási mintázatú OTR gumiabroncsok gyakran forgásirányosak. Ez azt jelenti, hogy az összeszerelés során fontos biztosítani, hogy a gumiabroncs/kerék kombináció a megfelelő irányban legyen felszerelve a járműre. Ezeknek a gumiabroncsoknak a mintázata nagyon jó tapadást eredményez. Ezenkívül nagyon fontos, hogy a tapadási mintázatú gumiabroncsok magas öntisztító tulajdonságokkal rendelkezzenek, hogy biztosítsák a tapadás megőrzését.
A tapadási mintázatok gyakran megtalálhatók rakodógépeken, buldózereken, földmunkagépeken és grédereken, amelyek olyan alkalmazásokban dolgoznak, amelyek komoly tapadást (ahogy a nevük is sugallja) és stabilitást igényelnek.
Ilyen gumi a Maxam MS503 L-5T is.
- Az agresszív, nyitott futófelület-mintázat biztosítja a gumiabroncs kapaszkodó és tapadási képességét.
- Eltolt futófelület blokkok kombinációja biztosítja a kezelő személy jobb utazási kényelmét.
- A négszögletes vállkialakítás biztosítja a kiváló stabilitást és a vágási sérülésekkel szembeni védelmet.
Szikla minta
A sziklamintázat a legnépszerűbb futófelület-mintázat az OTR gumiabroncsok esetében – általában földmunkagépeken, grédereken és rakodógépeken használják. A sziklamintázatot S vagy Z alakú, kanyargós vonalakban elrendezett bordák jellemzik, amelyek között barázdák futnak a futófelület oldalán. Az ilyen mintázatú robusztus gumiabroncsokat nagyon nehéz körülmények között használják. Gyakran sziklás felületeken, ahol extra védelemre van szükség a sérülések és vágások ellen, amelyeket éles kövek okoznak. A minta rendkívül robusztus gumikeverékből készül. A tartósság és kopásállóság mellett a sziklamintázat kiváló tapadást biztosít nehéz körülmények között is.
A Maxam Ms301 az egyik legtipikusabb szikla mintás gumi E3/L3
Az MS301 munkagép gumiabroncsot vegyes körülmények között alkalmazott homlokrakodókhoz és csuklós dömperekhez tervezték.
Kiváló tapadás minden terepen.
• Vastag párnaréteg a jobb átlyukadási ellenálló képesség érdekében.
• A kiváló minőségű szövetváz biztosítja a kiváló újrafutózhatóságot.
• Kopással és vágási sérülésekkel szemben ellenálló futófelület-keverék.
• Széles, lapos futófelület profil a maximális stabilitás és
kopásállóság érdekében.
• Megnövelt talajjal érintkező felület a hosszabb élettartam elérése érdekében.
Diagonál verzióban a klasszikus S mintával a Maxam MS913 előrhető
Vegyes körülmények között alkalmazott homlokrakodókhoz és csuklós dömperekhez.
A szokásos E3 / L3 szikla mintázat ötvözi a kiváló tapadást és a nagy kopásállóságot.
- Kiváló tapadás minden terepen.
- Vastag párnaréteg a jobb átlyukadási ellenálló képesség érdekében.
- Kopással és vágási sérülésekkel szemben ellenálló futófelület-keverék.
- Diagonál
Blokk mintázat
A blokk futófelület-mintázatok gyakoriak olyan berendezéseken, mint a földmunkagépek és a rakodógépek, amelyek kemény felületeken dolgoznak. A blokk mintázatú OTR gumiabroncsokat viszonylag széles futófelület-mélység és lekerekített vállak jellemzik. Mivel a blokkok egyenlő távolságra vannak egymástól és sorokban helyezkednek el, a blokkos mintázatú gumiabroncsok előnye, hogy viszonylag nagy érintkezési felületet hoznak létre. A tömbmintás futófelületek különféle egyedi tömbökből, gombokból, gyémántokból, csíkokból és más geometriai formákból állnak, amelyek kiválóan alkalmasak koptató felületekre, például aszfaltra és betonra, amelyek gyorsan lecsiszolják a más típusú mintákat. Ha nehéz rakományt kell szállítani, ezek a gumiabroncsok viszonylag alacsonyan tartják a talajra nehezedő nyomást, és segítenek megőrizni a vezetési tulajdonságokat. Ezek a gumiabroncsok ideálisak puha, sáros felületeken való használatra is. A blokkos futófelület-mintázatok forgásirányos és normál változatban is kaphatók, és teljesítményük nedves talajon/csúszós terepen a blokkok elrendezésétől kezdve a gumiabroncs felület-üreg arányáig mindentől függően változik.
A Maxam kínálatában több ilyen mintázatú gumiabroncs is szerepel. Nemrég dobta piacra az új MS330 mintázatot, amelyről itt írtunk.
Továbbá a csúszókormányzású és kompakt rakodó gépekre tervezett MS917R radiál gumiabroncs, amelyről pedig itt olvashat.
Sima minta
A sima minták – mint amilyen a Maxam Ms502 is – könnyen észrevehetőek a tényleges futófelület-mintázat hiánya miatt. Ez ideálissá teszi őket olyan alkalmazásokhoz, amelyek a tartósságot helyezik előtérbe, és ahol a tapadás nem fontos. A sima gumiabroncsok gyakori látványt nyújtanak a tömörítőkön és úthengereken, de gyakran megtalálhatók olyan gépeken is, mint a rakodógépek, amelyek olyan területeken dolgoznak, mint a bányászat és az anyagmozgatás. Mivel a sima mintázatú gumiabroncsokon nincsenek bordák, rengeteg gumit használnak fel a szerkezetükben, és az üregek hiánya kiküszöböli a sebezhetőségeket, amelyeken a defektet okozó kövek és törmelékek gyűlhetnek össze – mindezek hosszú élettartamú, rendkívül kopás- és vágásálló gumiabroncsokat eredményeznek. Gyakran használják gőzhengereken útépítésben, felületek simításakor és/vagy simítása során. Rendszeresen használják őket rakodógépeken a (földalatti) bányászatban is, mivel nagyfokú sérülésállóságot és kiváló robusztusságot kínálnak.
Ilyen gumi a Maxam MS502 L-5S is.
Radiál vagy diagonál gumi legyen?
A gumiabroncs konstrukciója is befolyásolja a futófelület teljesítményét. A pneumatikus gumik kétféle konstrukcióban kaphatók: diagonál és radiál. A radiál gumiabroncsok nagyobb felülettel érintkeznek a talajjal, mint a diagonál gumiabroncsok, ami nagyobb tapadást biztosít. A radiáloknak a futófelületén nagyobb az ütésállóságuk is a rugalmas karkaszuknak és acélöveiknek köszönhetően. A radiálok jobban elvezetik a hőt, mint a diagonál gumiabroncsok, és általában tartósabbak. Továbbá a radiálok kényelmesebb utazást biztosítanak.
A diagonál gumiabroncsok vastagabb oldalfallal rendelkeznek, mint a radiálok, ami nagyobb stabilitást és ellenálló képességet biztosít az oldalfal mentén lévő vágásokkal és szakadásokkal szemben. A diagonál gumiabroncsok széles körben elérhetők, és alacsonyabb az előzetes költségük, mint a radiáloknak.
Lásd Maxam Ms913.
Terep
A gépe puha vagy kemény felületen fog dolgozni? A többnyire puha talajon vagy sárban dolgozó építőipari/OTR berendezéseknek előnyös a mély mintázatú gumiabroncs. A mély minták fokozott tapadást biztosítanak, lágy körülmények között csökkentik a megcsúszást, és jó öntisztító képességgel rendelkeznek, amely megnöveli az üzemidőt a munkaterületen. A kemény felületeken dolgozó berendezések számára előnyös a blokkszerű futófelület-mintázatú abroncs. A blokkszerű futófelület-mintázatok kényelmes vezetést biztosítanak, csökkentik a laposodás esélyét, csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és lassabban kopnak.
Az Eugumi.hu gumiabroncs webáruház kínálata folyamatosan bővül.
Kínálatunkban teherautókhoz, traktorokhoz, kistraktorokhoz, pótkocsikhoz, kerti gépekhez, fűnyíró traktorokhoz is talál kiváló ár-érték arányú gumiabroncsokat!
Az Eurotrade Kft nem csak gumiabroncsokkal foglalkozik! Fő tevékenységünk a tehergépjármű értékesítés, bérbeadás, de a cégcsoportnál naperőművek építésére és faktorálásra is van lehetősége.