Új jelszó kérése
Kategóriák
Hírlevél

TOP termékek
Termékajánló
Naptár
2018. November
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
Látogató számláló
0
1
9
7
5
9
7
Házhoz szállítás

Hasznos információk

A gumiabroncs feliratozásai, jelölései

  1. Méretjelölés: 315/80 R 22.5
    Ez a gumiabroncs méretjelölése, a legfontosabb adat.
    • Profil szélesség: "315"
      Az első szám határozzá meg a gumiabroncs névleges szélességét mm-ben. A tényleges méret ettől pár mm-rel eltérhet.
      A profilszélesség nemcsak milliméterben adható meg, hanem hüvelykben is (történelmileg korábban jelentek meg a hüvelykkel jelölt profilszélességek), pl. 13 R 22.5.
      A 100-nál kisebb számok hüvelyket jelentenek, a 100-nál nagyobbak millimétert.
       
    • Profilarány: "80"
      A második szám a profilarány, ami a gumiabroncs névleges szélességének és a profil magasságának aránya százalékban kifejezve. A profilarány általában öttel osztható szám.
       
    • Szerkezeti típus: "R" Radiálabroncs.
      A gumiabroncs karkasz (carcass, teherhordó váz) szerkezet típusát jelöli, ami általában radiál.
       
    • Névleges pántátmérő: "22.5"
      A névleges pántátmérőt hüvelykben (collban) tüntetik fel.
      A 17.5, 19.5, 20.5, 22.5, 24.5 (un. „félhüvelykes") pántátmérőjű abroncsok tömlő nélküliek, a 20, 22, 24 hüvelykesek (un. „egészhüvelykesek") tömlővel rendelkeznek.
       
  2. Névleges terhelési- és sebesség index: 154/149 L
    A névleges terhelési szám és sebességjel a méretjelölés közelében szokott elhelyezkedni.

    • Terhelési index (Load Index, LI): 154/149
      Az első két szám a terhelési index jelölője. A két szám közül az első az egyedi szerelésben, a második szám pedig az iker szerelésben adja meg a névleges teherbírási jelzőszámot.
       
    • Sebesség index (Speed Index, SI; Speed Symbol, SS; Speed Rating, SR): L
      Ez a jel adja meg a gumiabroncs névleges sebességét, mellyel az adott terhelés mellett a közlekedés még biztonságos.

    Ikerszerelésben kevésbé terhelhető az abroncs, mint egyediben, mert az út egyenetlenségei és az ikerbe szerelt abroncsok közti eltérések miatt az egyik abroncs a fél tehernél kisebbet viselhet, a másik pedig a fél tehernél nagyobbat, így az túlterhelt lehet ami miatt korábban tönkre mehet az abroncs, ezért inkább kisebb maximális terhelést szoktak megengedni.
    >>A terhelési- és sebesség index táblázat megtekintéséhez kattintson IDE<<

  3. Kiegészítő terhelési- és sebesség index: 156/150 K
    A kiegészítő terhelési- és sebesség index rendszerint a névleges index után található az abroncson. Jelen példán a 156 a kiegészítő terhelési index egyedi szerelésben, a 150 ikerben, a K jelzés a kiegészítő sebesség index. A kiegészítő terhelési- és sebesség index azt jelenti, hogy az abroncs használható a névleges terhelhetőségnél nagyobb terhelés mellett, ha kisebb sebességnél használják, illetve fordítva: nagyobb sebességnél, ha kevésbé terhelik. Ha ilyen kiegészítő információ nem található az abroncsfeliratok közt, akkor az abroncs maximum csak a terhelési- és sebesség indexnek megfelelő terheléssel és sebességgel használható.
    >>A terhelési- és sebesség index táblázat megtekintéséhez kattintson IDE<<
     
  4. Terhelési tartomány (Load Range, LR; vagy Ply Rate, PR):
    A gumiabroncsok terhelési tartományokba sorolhatók. Az egyes tartományokat betűjellel (RL J) vagy a hozzá tartozó számjellel (PR 18) jelzik. Ez a jelölés gyakran előfordul az abroncsokon, de megszünőben van, mert az újabb és pontosabb terhelési szám kiszorítja.

    Az LR és a PR közti összefüggés
    LR A B C D E F G H I J K L
    PR 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24

     
  5. TUBELESS (TL)
    Tömlő nélküli gumiabroncs. Ha ez a felirat, vagy a "TL" jelölés nem szerepel a gumiabroncson, akkor az tömlős (Tube Type, TT)
     
  6. M+S (Mud & Snow)
    Az ilyen jelölésű gumiabroncs „hóba-sárba” is használható. Ezeknek az abroncsoknak mélyebb, lefelé gyorsabban keskenyedő csatornájuk, telítetlenebb mintázatuk van, mint a „normál” abroncsoknak.
     

Gumiabroncs használati tanácsok

A gumiabroncsok helyes használatához, felhasználásához javasoljuk kövesse az alábbiakat:
 

  • Csak a jármű gyártója által javasolt gumiabroncs méretet használja járművén!
     
  • Mindig vegye figyelembe a keréktárcsára felszerelhető javasolt méretet!
     
  • A gumiabroncsot szakszervizben szereltesse fel!
     
  • A gumiabronccsal felszerelt keréktárcsa legyen megfelelően centírozva, hogy elkerülje a rázkódást.
     
  • Ügyeljen rá, hogy a gumiabroncs nyomása a gyártó által megadott értékkel megegyezzen!
     
  • Ne használja nagyobb sebességgel gumiabroncsát, mint ami azon fel van tüntetve!
     
  • Ne tegye ki nagyobb terhelésnek gumiabroncsát, mint ami azon fel van tüntetve!
    >>A Terhelési index és sebességjel táblázat megtekintéséhez klikkeljen IDE<< 
     
  • Javasolt az egy oldalon futó gumiabroncsok időszerű felcserélése, az egyenletes kopás érdekében!
     
  • Az évszaknak és terepnek megfelelő gumiabroncsot használja járművén!
     
  • Ne tegye ki szélsőséges vezetési stílusnak gumiabroncsait!
    (hirtelen, erős fékezés; kerékkipörgés; versenyzés; éles kanyarban nagy sebesség; útpadkára hegyes szögben, gyors felhajtás stb.)
     
  • A gumiabroncs mintázatába szorult kavicsokat, köveket, idegen tárgyakat rendszeresen távolítsa el!
     
  • Ha a gumiabroncson rendellenességet talál (pl. vágás, szakadás, hólyag), azonnal forduljon szakemberhez!
     
  • Ha a gumiabroncs vegyi anyagokkal érintkezett (pl. üzemanyag, olaj, maró anyag stb.), azonnal mosószeres vízzel mossa le!
     
  • Gondoskodjon a megfelelő tárolásról, amennyiben gumiabroncsait használaton kívül helyezi! (állandó hőmérsékletű, napfénytől védett, száraz hely)
     
  • Rendszeresen ellenőrizze a gumiabroncs mintamélységét!
    Ne használjon kopott gumiabroncsot! A legtöbb gumiabroncson van kopásjelző!
    Ne várja meg míg teljesen lekopik a futófelület!
     

EU gumiabroncsjelölési címke

 

Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, a 2012. július 1. után gyártott gumiabroncsokat 2012. november 1-jétől egy szabványos címkével kell ellátni. A címke a gumiabroncs üzemanyag-fogyasztás hatékonyságát, a vizes úton való tapadását és a zajkibocsátás értékét tartalmazza.

 

Üzemanyag-hatékonysági osztály

Az üzemanyag-hatékonysági osztályt a gördülési ellenállási együttható (RRC) alapján, "A"-tól "G"-ig terjedő skálán osztályozzák. Egy gumiabroncsnak minél nagyobb a gördülési ellenállása, annál rosszabb az energia-hatékonysága, ezáltal magasabb az üzemanyag-fogyasztása, illetve a CO2 kibocsátása.
Nedves tapadási osztály

A második legfontosabb adat a címkén a gumiabroncs tapadási osztály, mely a gördülési ellenállási együttható alapján, "A"-tól "G"-ig terjedő skálán határozza meg nedves útburkolaton a tapadás, fékezés hatékonyságát. 
Külső zajkibocsátási osztály

A külső zajkibocsátás értéke decibelben van meghatározva és három zajosztályra van felosztva. Az zajkibocsátás ikonján 1,2 vagy 3 ív található.

  • 1 ív: alacsony zajszint. A menetzaj legalább 3 dB-lel a jövőbeni előírás alatt van.
  • 2 ív: normál zajszint. A menetzaj szintje megfelel a jövőbeni előírásoknak.
  • 3 ív: magas zajszint: A menetzaj magasabb, mint a leendő előírás által megszabott határérték, de alacsonyabb a jelenlegi maximális értéknél.