Eugumi.hu webáruház

+36-34/55-66-42

Eugumi.hu webáruház
  • Kategóriák
    • Újdonságok 
    • Akciók 
    • Teherautó gumi 
    • Pótkocsi gumi 
    • Munkagép gumi 
    • Mezőgazdasági gumi 
    • Erdészeti gumi 
    • Targonca gumi 
    • Tömlők/Védőszalagok 
    • Felni 
  • Blog
  • Viszonteladói webáruház
  • Szállítási díjak
  • Hasznos infók
    • Gumiabroncs jelölések
    • Gumiabroncs cimke
    • Gumiabroncs gyártás folyamata
    • LI/SI táblázat
    • Tanácsok
    • Normál vagy ajakos?
    • Könnyűfém felni csillag alakú kerékagyon
  • Kapcsolat
  • Forgalmazott márkák
Vissza
Hogyan válassza ki a legjobb építőipari gumiabroncsot
Máj 12
2025
07:00

Hogyan válassza ki a legjobb építőipari gumiabroncsot

Hogyan válassza ki a legmegfelelőbb építőipari gumiabroncsot?

Eugumi
Eugumi
2025.05.12 07:00

A múlt lencséjén keresztül a gumik jelene és jövője

A piacon kapható számos építőipari gumiabroncs közül nehéznek tűnhet eldönteni, hogy mikor melyik típusú gumiabroncsot és milyen futófelület-kialakítást válasszunk a gépünkhöz.

Ebben a cikkben a Maxam Tire építőipari gumiabroncs-szakértője a gumiabroncsok fejlődésének szemszögéből mutatja be a legfontosabb szempontokat, amelyeket figyelembe kell venni építőipari gépek gumiabroncsainak kiválasztásakor.

 

A tömör gumiabroncsok fejlődése és szerepük az építőiparban

Ami a munkagép gumiabroncsok fejlődését illeti, 50 évvel ezelőtt jelentek meg a tömör gumiabroncsok, amelyek nagy tömörítési és mozgási energiát igényeltek. A tömör gumiabroncsok azonban óriásit fejlődtek, és mára két-három fázisból/fokozatból állnak a gumiabroncs-konstrukció tekintetében, biztosítva, a megfelelő szintű kényelmet és teljesítményt.

Emiatt a tömör gumiabroncsok olyan műveletekhez a legmegfelelőbbek, amelyek nem engedhetik meg maguknak az állásidőt, és olyan feladatokhoz, ahol nagyon kemény törmelékkel foglalkoznak, ide tartoznak a hulladékátrakó állomások, az üveg újra hasznosítása, a bontás és a fémhulladék.

Maxam MS708 tömör gumiabroncs munka közben

Az építőiparban a tömör abroncs azokhoz a gépekhez a legjobb választás, amelyek fémsalakot, akár tűzveszélyes tárgyakat mozgatnak vagy bármilyen éles tárgyat tartalmazó épületekben dolgoznak, amelyek könnyen elvághatják az abroncsot. Ebben az esetben a tömör abroncs tartósabb, mint a pneumatikus, levegős abroncsok, mivel mélyebb vágásokat is elviselnek, és karbantartásmentesek. A tömör abroncsok azonban a legtöbb esetben sokkal több hőt fejlesztenek a pneumatikus abroncsokhoz képest, mivel teljesen tömör kialakításúak. Ezért korlátozott a megtehető távolság velük.


Építőipari gumiabroncsok futófelületei és mintázatai

Az egyszerűség kedvéért a gumiabroncs futófelületének kialakítása egy bordával, vagy egy „rúddal” kezdődik, a jobb tapadás érdekében a gyártók a bordákat merőlegesen készítik az abroncsra, hasonlóan egy D9-es lánctalphoz.

D9 lánctalpD9 lánctalp

Ahhoz azonban, hogy a borda megfogja a talajt, a gyártóknak figyelembe kell venniük, hogy hány borda haladjon át az abroncson, milyen szögben, különállóan kell-e lenniük, középen kell-e találkozniuk, hátrafelé kell-e nyúlniuk?

A mintázati módosítások az alkalmazástól és attól függenek, hogy a berendezést általában milyen fő feladatokra használják; az agresszív gumiabroncsok nagyobb borda-üreg aránnyal, vagyis a bordák közötti réssel (mintaárok) rendelkeznek.

Maxam MS503 L5 OTR gumiabroncs

 A hosszabb kopású alkalmazásoknál általában kisebb a borda-üreg arány. Például egy olyan gumiabroncs „L5” mintázata, amelyet általában nagy teherbírást igénylő kőbányákban történő alkalmazáshoz terveztek, kisebb borda-üreg aránnyal rendelkezik.

Ha változás történik a futófelület kialakításban, a gyártók olyan tényezőket vesznek figyelembe, mint a súrlódás, a bordák útfelületen való kopásának sebessége a talajon és a keményre döngölt felületeken. Ezért még egy bizonyos típusú futófelület-mintázat, például az „L5” esetében is a gyártóknak fontolóra kell venniük a gumiabroncs kialakításának módosítását, hogy maximális védelmet nyújtsanak a súrlódás, a talajjal való érintkezéssel szemben.


Pneumatikus (levegős) gumiabroncsok építőipari gépekhez

Amikor a gumiabroncs-gyártók olyan levegős abroncsokat fejlesztettek ki, amelyek a terhelés nagy részét elbírták, átalakították az iparágat. A diagonál munkagép gumiabroncsoknál a szövet fedte a karkaszt, belül pedig egy tömlő, belső volt, amely a levegőt megtartotta. A tömlő a levegővel a terhelés körülbelül 60%-át vette át, míg az abroncs a fennmaradó 30-40%-ot viselte. Ez aztán megváltozott, amikor a gyártók rájöttek, hogy egy butil bélésgumit beilleszthetnek az abroncsba, így már nem kell a tömlőre hagyatkoznunk a levegő megtartásához.

Maxam Ms905 diagonál gumiMaxam MS905 diagonál gumi

Aztán minden megváltozott a radiál gumiabroncsok megjelenésével. Ezek képesek a terhelés 90%-át levegőre, és talán csak 10-20%-át az abroncsra hárítani.

Például egy 29,5-25 méretű OTR gumiabroncs azonos átmérőjű lehet, de négy-öt különböző feladatot lát el egy gépen: pl.: földet mozgathat, követ szedhet fel egy aggregátumnál (sóder, murva) és nehéz terepen dolgozhat egy kőbányában. Mindez az üzemanyag-fogyasztás csökkentése mellett, mivel megfelelően felfújva a radiál gumiabroncsok könnyebben haladnak előre.

Ahogy a gumiabroncs-ipar folyamatosan fejlődik a fejlettebb radiál gumiabroncsoknak és a mérnöki munkának köszönhetően, az ilyen technológiák és formatervezési megoldások megjelennek az építőipari piacon, ahol elsősorban diagonál gumiabroncsokat használnak. Ahhoz, hogy egy csúszókormányzású vagy egy kotrógép ugyanazokat az előnyöket tapasztalja, mint a fent említett 29,5-25-ös radiál gumiabroncs, a vállalkozóknak fontolóra kell venniük a diagonálról radiálra való váltást az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, a kezelői kényelem, a jobb teljesítmény és az abroncs élettartamának javítása érdekében.

A Maxam új fejlesztésű radiál gumiabroncsairól itt írtunk.

Maxam Ms906R radiál bobcat gumiMS906R radiál gumi, ránézésre nincs nagy különbség...de teljesítmény magáért beszél.


Miért kopnak eltérően a radiál és a diagonál gumik az építőipari gépeken?

Kialakításának köszönhetően a radiál gumiabroncs általában hosszabb, egyenletesebb, szögletes/téglalap alakú lenyomattal rendelkezik, míg a diagonál gumiabroncs általában ovális alakú lenyomattal rendelkezik. Emiatt a radiál gumiabroncsok elölről hátrafelé és oldalról oldalra ugyanúgy kopnak, míg a diagonál gumiabroncs középen kopik (Megfelelő nyomás esetén). Ezenkívül a gyártók teljes acél kialakítású radiál gumiabroncsokat gyártanak, ami azt jelenti, hogy az abroncsburkolat acélszálakkal rendelkezik, és még több acélszalag található a futófelület alatti. Ez a strapabíró kialakítás lehetővé teszi a radiál gumiabroncsok számára, hogy agresszívabb munkákat is elvégezzenek, mivel most már jobban ellenállnak a defekteknek, emellett a kezelési kényelmet is javítják a diagonál gumiabroncsokhoz képest.

Mi a legnagyobb ellenség, ami tönkreteszi a gumiabroncsokat, függetlenül a futófelület mintázatától és a gumiabroncs típusától?

Függetlenül a gumiabroncs típusától vagy futófelületének mintázatától, a hő az, ami tönkreteszi az abroncsokat. A túlzott hőtermelés általában az, ami tönkreteszi az abroncsokat. Ezért a pneumatikus abroncsok esetében mindig ügyeljen a megfelelő légnyomásra, hogy a hő megfelelően eloszolhasson, amellett, hogy a megfelelő terheléshez megfelelő nyomást is biztosítson. Ha tömör abroncsa van, győződjön meg arról, hogy a helyi kereskedő és a gyártó tisztában van a gép fő feladatával, sebességével és a megtett teljes távolsággal. A tömör abroncsokat általában olyan gépeken szerelik fel, amelyek rövid távolságokat tesznek meg alacsony sebességgel.


A vállalkozóknak mindig figyelembe kell venniük a gép típusát, azt, hogy milyen típusú munkákat végez a gép a legtöbb esetben, és ennek megfelelően kell kiválasztaniuk a megfelelő gumiabroncsot.

Az alábbiakban két esetet mutatunk be a kotrógépekről, és arról, hogy az egyes kotrógépek feladata hogyan határozza meg a megfelelő gumiabroncsok kiválasztását.

 

Kotrógép 1 

Kotrógép 2

Munkatípusok

Gumiabroncs választás

Munkatípusok

Gumiabroncs választás

Élete nagy részét puhább talajon tölti(ahol tapadásra van szükség); az első kanállal való ásás az, ami igazán számít.

R4-es mintázat szükséges a jobb talajtapadásért, amelynek jobb az öntisztulása, mivel az első kanalat takarítási munkákhoz kell használni.

pl.: Maxam MS904

Mivel élettartamának nagy részét keményebb felületen tölti, válasszon vastagabb gumival készült abroncsot a nagyobb érintkezési felület érdekében.

Válasszon L5 mintázatú gumiabroncsot, mert az jobban tapad az útfelülethez, és kanyarodáskor jobban tolerálja a súrlódást.

pl.: Maxam MS907

 

R1-R4 Mintázatokról itt írtunk.

 

Néha egy gumilánc lehet a végső megoldás. Például egy csúszókormányzású géppel dolgozó csapatnak érdemes lehet gumiláncot választania a gumiabroncsok helyett. Ez a talajtömörítés fontosságának köszönhető, mivel ha ugyanannyi terhelést viszünk a gumiláncra, akkor a terhelést nagyobb érintkezési felülettel oszthatjuk el, így a gyepen és a gyökereken a lehető legkisebb mértékű tömörödés érhető el.

A Maxam gumiláncokról itt kaphat bővebb információt.

 

Bármire is legyen szüksége, az Eugumi.hu szakértő csapata segít kiválasztani a leg megfelelőbb gumiabroncsot.

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Kedvenceim
  • Kosár
  • Profilom
  • Regisztráció
Információk
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Általános szerződési feltételek
  • Elérhetőségek
  • Fizetés
  • Impresszum
  • Média
  • Szállítás
  • Hírek
Eurotrade Kereskedelmi és Szolgáltató Kft
  • 2948 Kisigmánd-Újpuszta, M1 Truck Centrum, Külterület 068/6 hrsz.
  • +36-34/55-66-42
  • gumi@eurotrade.hu
  • facebook

  • instagram

  • youtube

Webáruház készítés
A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013. Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
  • Újdonságok 
  • Akciók 
  • Teherautó gumi 
  • Pótkocsi gumi 
  • Munkagép gumi 
  • Mezőgazdasági gumi 
  • Erdészeti gumi 
  • Targonca gumi 
  • Tömlők/Védőszalagok 
  • Felni 
  • Blog
  • Viszonteladói webáruház
  • Szállítási díjak
  • Hasznos infók
    Hasznos infók
    • Gumiabroncs jelölések
    • Gumiabroncs cimke
    • Gumiabroncs gyártás folyamata
    • LI/SI táblázat
    • Tanácsok
    • Normál vagy ajakos?
    • Könnyűfém felni csillag alakú kerékagyon
  • Kapcsolat
  • Forgalmazott márkák
Belépés
Regisztráció
oogle
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.