
Hogyan válassza ki a legjobb építőipari gumiabroncsot
Hogyan válassza ki a legmegfelelőbb építőipari gumiabroncsot?
A múlt lencséjén keresztül a gumik jelene és jövője
A piacon kapható számos építőipari gumiabroncs közül nehéznek tűnhet eldönteni, hogy mikor melyik típusú gumiabroncsot és milyen futófelület-kialakítást válasszunk a gépünkhöz.
Ebben a cikkben a Maxam Tire építőipari gumiabroncs-szakértője a gumiabroncsok fejlődésének szemszögéből mutatja be a legfontosabb szempontokat, amelyeket figyelembe kell venni építőipari gépek gumiabroncsainak kiválasztásakor.
A tömör gumiabroncsok fejlődése és szerepük az építőiparban
Ami a munkagép gumiabroncsok fejlődését illeti, 50 évvel ezelőtt jelentek meg a tömör gumiabroncsok, amelyek nagy tömörítési és mozgási energiát igényeltek. A tömör gumiabroncsok azonban óriásit fejlődtek, és mára két-három fázisból/fokozatból állnak a gumiabroncs-konstrukció tekintetében, biztosítva, a megfelelő szintű kényelmet és teljesítményt.
Emiatt a tömör gumiabroncsok olyan műveletekhez a legmegfelelőbbek, amelyek nem engedhetik meg maguknak az állásidőt, és olyan feladatokhoz, ahol nagyon kemény törmelékkel foglalkoznak, ide tartoznak a hulladékátrakó állomások, az üveg újra hasznosítása, a bontás és a fémhulladék.
Az építőiparban a tömör abroncs azokhoz a gépekhez a legjobb választás, amelyek fémsalakot, akár tűzveszélyes tárgyakat mozgatnak vagy bármilyen éles tárgyat tartalmazó épületekben dolgoznak, amelyek könnyen elvághatják az abroncsot. Ebben az esetben a tömör abroncs tartósabb, mint a pneumatikus, levegős abroncsok, mivel mélyebb vágásokat is elviselnek, és karbantartásmentesek. A tömör abroncsok azonban a legtöbb esetben sokkal több hőt fejlesztenek a pneumatikus abroncsokhoz képest, mivel teljesen tömör kialakításúak. Ezért korlátozott a megtehető távolság velük.
Építőipari gumiabroncsok futófelületei és mintázatai
Az egyszerűség kedvéért a gumiabroncs futófelületének kialakítása egy bordával, vagy egy „rúddal” kezdődik, a jobb tapadás érdekében a gyártók a bordákat merőlegesen készítik az abroncsra, hasonlóan egy D9-es lánctalphoz.
D9 lánctalp
Ahhoz azonban, hogy a borda megfogja a talajt, a gyártóknak figyelembe kell venniük, hogy hány borda haladjon át az abroncson, milyen szögben, különállóan kell-e lenniük, középen kell-e találkozniuk, hátrafelé kell-e nyúlniuk?
A mintázati módosítások az alkalmazástól és attól függenek, hogy a berendezést általában milyen fő feladatokra használják; az agresszív gumiabroncsok nagyobb borda-üreg aránnyal, vagyis a bordák közötti réssel (mintaárok) rendelkeznek.
A hosszabb kopású alkalmazásoknál általában kisebb a borda-üreg arány. Például egy olyan gumiabroncs „L5” mintázata, amelyet általában nagy teherbírást igénylő kőbányákban történő alkalmazáshoz terveztek, kisebb borda-üreg aránnyal rendelkezik.
Ha változás történik a futófelület kialakításban, a gyártók olyan tényezőket vesznek figyelembe, mint a súrlódás, a bordák útfelületen való kopásának sebessége a talajon és a keményre döngölt felületeken. Ezért még egy bizonyos típusú futófelület-mintázat, például az „L5” esetében is a gyártóknak fontolóra kell venniük a gumiabroncs kialakításának módosítását, hogy maximális védelmet nyújtsanak a súrlódás, a talajjal való érintkezéssel szemben.
Pneumatikus (levegős) gumiabroncsok építőipari gépekhez
Amikor a gumiabroncs-gyártók olyan levegős abroncsokat fejlesztettek ki, amelyek a terhelés nagy részét elbírták, átalakították az iparágat. A diagonál munkagép gumiabroncsoknál a szövet fedte a karkaszt, belül pedig egy tömlő, belső volt, amely a levegőt megtartotta. A tömlő a levegővel a terhelés körülbelül 60%-át vette át, míg az abroncs a fennmaradó 30-40%-ot viselte. Ez aztán megváltozott, amikor a gyártók rájöttek, hogy egy butil bélésgumit beilleszthetnek az abroncsba, így már nem kell a tömlőre hagyatkoznunk a levegő megtartásához.
Aztán minden megváltozott a radiál gumiabroncsok megjelenésével. Ezek képesek a terhelés 90%-át levegőre, és talán csak 10-20%-át az abroncsra hárítani.
Például egy 29,5-25 méretű OTR gumiabroncs azonos átmérőjű lehet, de négy-öt különböző feladatot lát el egy gépen: pl.: földet mozgathat, követ szedhet fel egy aggregátumnál (sóder, murva) és nehéz terepen dolgozhat egy kőbányában. Mindez az üzemanyag-fogyasztás csökkentése mellett, mivel megfelelően felfújva a radiál gumiabroncsok könnyebben haladnak előre.
Ahogy a gumiabroncs-ipar folyamatosan fejlődik a fejlettebb radiál gumiabroncsoknak és a mérnöki munkának köszönhetően, az ilyen technológiák és formatervezési megoldások megjelennek az építőipari piacon, ahol elsősorban diagonál gumiabroncsokat használnak. Ahhoz, hogy egy csúszókormányzású vagy egy kotrógép ugyanazokat az előnyöket tapasztalja, mint a fent említett 29,5-25-ös radiál gumiabroncs, a vállalkozóknak fontolóra kell venniük a diagonálról radiálra való váltást az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, a kezelői kényelem, a jobb teljesítmény és az abroncs élettartamának javítása érdekében.
A Maxam új fejlesztésű radiál gumiabroncsairól itt írtunk.
MS906R radiál gumi, ránézésre nincs nagy különbség...de teljesítmény magáért beszél.
Miért kopnak eltérően a radiál és a diagonál gumik az építőipari gépeken?
Kialakításának köszönhetően a radiál gumiabroncs általában hosszabb, egyenletesebb, szögletes/téglalap alakú lenyomattal rendelkezik, míg a diagonál gumiabroncs általában ovális alakú lenyomattal rendelkezik. Emiatt a radiál gumiabroncsok elölről hátrafelé és oldalról oldalra ugyanúgy kopnak, míg a diagonál gumiabroncs középen kopik (Megfelelő nyomás esetén). Ezenkívül a gyártók teljes acél kialakítású radiál gumiabroncsokat gyártanak, ami azt jelenti, hogy az abroncsburkolat acélszálakkal rendelkezik, és még több acélszalag található a futófelület alatti. Ez a strapabíró kialakítás lehetővé teszi a radiál gumiabroncsok számára, hogy agresszívabb munkákat is elvégezzenek, mivel most már jobban ellenállnak a defekteknek, emellett a kezelési kényelmet is javítják a diagonál gumiabroncsokhoz képest.
Mi a legnagyobb ellenség, ami tönkreteszi a gumiabroncsokat, függetlenül a futófelület mintázatától és a gumiabroncs típusától?
Függetlenül a gumiabroncs típusától vagy futófelületének mintázatától, a hő az, ami tönkreteszi az abroncsokat. A túlzott hőtermelés általában az, ami tönkreteszi az abroncsokat. Ezért a pneumatikus abroncsok esetében mindig ügyeljen a megfelelő légnyomásra, hogy a hő megfelelően eloszolhasson, amellett, hogy a megfelelő terheléshez megfelelő nyomást is biztosítson. Ha tömör abroncsa van, győződjön meg arról, hogy a helyi kereskedő és a gyártó tisztában van a gép fő feladatával, sebességével és a megtett teljes távolsággal. A tömör abroncsokat általában olyan gépeken szerelik fel, amelyek rövid távolságokat tesznek meg alacsony sebességgel.
A vállalkozóknak mindig figyelembe kell venniük a gép típusát, azt, hogy milyen típusú munkákat végez a gép a legtöbb esetben, és ennek megfelelően kell kiválasztaniuk a megfelelő gumiabroncsot.
Az alábbiakban két esetet mutatunk be a kotrógépekről, és arról, hogy az egyes kotrógépek feladata hogyan határozza meg a megfelelő gumiabroncsok kiválasztását.
Kotrógép 1 |
Kotrógép 2 |
||
Munkatípusok |
Gumiabroncs választás |
Munkatípusok |
Gumiabroncs választás |
Élete nagy részét puhább talajon tölti(ahol tapadásra van szükség); az első kanállal való ásás az, ami igazán számít. |
R4-es mintázat szükséges a jobb talajtapadásért, amelynek jobb az öntisztulása, mivel az első kanalat takarítási munkákhoz kell használni. pl.: Maxam MS904 |
Mivel élettartamának nagy részét keményebb felületen tölti, válasszon vastagabb gumival készült abroncsot a nagyobb érintkezési felület érdekében. |
Válasszon L5 mintázatú gumiabroncsot, mert az jobban tapad az útfelülethez, és kanyarodáskor jobban tolerálja a súrlódást. pl.: Maxam MS907 |
R1-R4 Mintázatokról itt írtunk.
Néha egy gumilánc lehet a végső megoldás. Például egy csúszókormányzású géppel dolgozó csapatnak érdemes lehet gumiláncot választania a gumiabroncsok helyett. Ez a talajtömörítés fontosságának köszönhető, mivel ha ugyanannyi terhelést viszünk a gumiláncra, akkor a terhelést nagyobb érintkezési felülettel oszthatjuk el, így a gyepen és a gyökereken a lehető legkisebb mértékű tömörödés érhető el.
A Maxam gumiláncokról itt kaphat bővebb információt.
Bármire is legyen szüksége, az Eugumi.hu szakértő csapata segít kiválasztani a leg megfelelőbb gumiabroncsot.